19.3.12

BUNOHAN - Bunoh Tanpa Senjata


Aku masuk ke panggung lewat 10 minit akibat kesesakan luar biasa. Masuk saja ke dalam panggung, aku lihat ratusan kerusi kosong dan tak susah untuk aku pilih sesuka hati mana-mana tempat duduk yang selesa. Saat aku melabuhkan punggung, memulakan penghayatan kepada cerita yang sudah bermula 10 minit lepas, aku sedar aku perlu mencari punca cerita ini.

Babak yang sedang bermain ketika itu ialah seorang peninju Muay Thai (Adil Bunga Lalang) yang tercedera di bawa lari oleh rakannya (Muski Kuda Hitam). Setelah beberapa babak, tak susah untuk aku mencari pangkalnya. Adil Bunga Lalang dibawa lari dari satu perlawanan tinju di Siam yang mana dia sudah kalah teruk. Dia dibawa lari oleh rakan lamanya kembali ke kampung halamannya yang telah 5 tahun ditinggalkan, di negeri Kelantan, BUNOHAN.

Seorang pembunuh upahan (Ilham) telah ditugaskan untuk memburu dan menghabiskan Adil. Secara kebetulan, Ilham juga berasal dari BUNOHAN, yang telah ditinggalkan lama dulu (lebih 20 tahun kalau tak silap). Malah yang lebih menarik, Ilham dan Adil mempunyai pertalian darah yang hanya mereka ketahui setelah sama-sama pulang ke BUNOHAN. Namun sepanjang perjalanan cerita, tidak banyak konflik atau babak ditekankan antara Adil dan Ilham. Malah lebih ditekankan konflik antara Adil dan seorang lagi ahli keluarganya, Bakar. Yang juga baru pulang ke BUNOHAN kononnya untuk menjaga ayahnya, namun mempunyai niat lain untuk mendapatkan tanah pusaka.

Secara asasnya, filem BUNOHAN berkisarkan tiga beradik yang pulang ke BUNOHAN dengan tujuan yang berbeza, tetapi akhirnya terjebak dalam satu kitaran yang sama. Satu penceritaan yang menarik dan berbeza diketengahkan oleh Pengarah Dain Said yang harus dipuji. Namun tak dapat disangkal jalan penceritaan yang deketengahkan pasti akan mengelirukan penonton. Beberapa babak yang tak dapat ditangkap maksud tersirat di sebaliknya. Apa yang bagus mengenai filem ini ialah ia menggalakkan penonton berfikir (sesuatu yang amat tidak digemari oleh penonton di Malaysia). Namun, bahayanya apabila penonton gagal mentafsir apa yang cuba disampaikan, ia akan menjadi sebuah naskah yang tak memberi makna kepada penonton.

Pada pendapat naif aku, filem ini terlalu berat untuk kelompok penonton filem di Malaysia yang mana rata-ratanya lebih menggemari jalan cerita yang ringan, santai dan kosong. Atau kalau tak keterlaluan boleh dikatakan sikap sebahagian besar penonton yang 'malas berfikir'. Kalau tak percaya, tunggu sajalah filem Jidin Sengal mula ditayangkan nanti, confirm pecah panggung sampai 6-7 juta atau mungkin lebih. Itulah mentaliti penonton filem di Malaysia yang harus kita akui. Betul, orang kata kita pergi tengok wayang untuk enjoy, untuk lepas stress. Tapi sampai situ sajakah nilai seni yang harus kita terus pupuk untuk generasi kita hingga bila-bila? Jika benar, sudah pastilah 10 tahun lagi industri filem kita akan terus dipenuhi dengan filem-filem jenaka ringan dan kosong.

Aku tak kata salah pergi menonton filem-filem ber-genre demikian, aku pun minat juga. Tapi naskah-naskah istimewa seperti inilah yang kita harus lebih hargai. Agar kita sedar, bila masa untuk kita ketawa, bila masa untuk kita berfikir. Dan sudah tentu, pastikan kita punya lebih masa untuk berfikir.

Sekian.

p/s: Amat jarang kita jumpa filem yang watak antagonis yang akhirnya menang. Bravo!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...