13.9.15

Trans Java : Part 1 - Jakarta

Day 1 - 29 Ogos 2015 (Sabtu)

Malindo Air

Secara jujur, pengalaman terbang dengan Malindo Air pesawat Boeing 737 dari KLIA2 ke Soekarno-Hatta International Airport (SHIA), Jakarta tenghari itu boleh dikatakan antara penerbangan yang tidak berapa menyenangkan. Dengan pesawat yang bergegar sepanjang perjalanan dan pendaratan yang mencemaskan, kami sepakat untuk menge'ban' Malindo untuk trip selepas ini. Hehe

Tapi apa yang bagus tentang Malindo ni, selain dihidangkan dengan snack percuma berupa biskut dan air mineral, mereka juga menyediakan in-flight entertainment system yang mana kita boleh layan movie dan lagu dalam penerbangan. Yang lagi best, kita boleh charge handphone dengan port USB yang disediakan. Cool!

In-flight entertainment system berserta port USB di dalam pesawat Malindo Air untuk kemudahan  dan keselesaan penumpang.

Penerbangan dari KLIA2 ke SHIA memakan masa kira-kira 2 jam. Kami berlepas pada jam 11:30 AM waktu Malaysia dan selamat mendarat pada jam 12:30 PM Waktu Indonesia Barat (WIB) – disebabkan WIB adalah 1 jam lewat dari waktu Malaysia.

Soekarno-Hatta International Airport (SHIA), Jakarta

Kami melangkah masuk melepasi imigresen Indonesia dengan agak mudah. Tidak ada pemeriksaan imigresen yang melampau mahupun borang-borang rumit yang perlu diisi. Dengan hanya perlu cop passport dan isi borang deklarasi tidak membawa bahan larangan, kami sudah pun berjaya melangkah keluar dari airport dalam masa kurang 10 minit. Walaupun pada hari Sabtu, keadaan SHIA yang kelihatan lengang agak menghairankan kami. Jauh berbeza jika nak dibandingkan dengan KLIA2 yang sentiasa dipenuhi lautan manusia.

Keadaan lengang di SHIA, kelihatan seorang backpacker sejati sedang mencari arah tujuan.

Perkhidmatan 'penitipan' barang juga disediakan di SHIA, kami tidak menggunakan perkhidmatan ini.

Toilet di sini dipanggil 'Kamar Kecil'

Ada Apa Di Jakarta?

Sebelum berlepas ke Jakarta, aku sudah pun membuat beberapa research tentang info-info yang perlu diketahui ketika berada di Jakarta. Contohnya, harga bas dan teksi dari airport ke pusat bandar, kawasan penginapan backpackers, tempat menarik untuk dilawati, malahan route commuter di Jakarta juga telah di-download untuk rujukan. Namun, kami bernasib baik kerana ada kenalan di Jakarta yang sudi untuk menjadi hos sepanjang kami berada di sana. Kami sangat terhutang budi atas layanan yang sangat-sangat baik. Mereka menyediakan hampir kesemua keperluan kami ketika di Jakarta termasuklah pengangkutan dan penginapan. Jadi, tak banyak info tentang kos yang boleh dikongsikan sepanjang kami di Jakarta. Di Jakarta, boleh dikatakan trip kami lebih bertemakan makanan. Hehe

Waroeng Mbah Jingkrak Setiabudi

Lokasi pertama yang kami tuju setelah tiba di Jakarta ialah rumah makan! Untuk makanan pertama kami di tanah Jawa, kami dibawa ke sebuah restoran masakan Sunda yang diberi nama Waroeng Mbah Jingkrak Setiabudi. Jangan ditanya dekat mana tempat makan ni, memang aku kurang tahu. Selain daripada makanannya yang enak, hiasan dalaman restoran ini amat menarik perhatian aku, memang lain dari yang lain dan jarang dijumpai. Di restoran ini makanan dihidangkan seperti ala buffet, tapi kita hanya perlu pilih lauk apa yg kita nak dan mereka akan hantar ke meja lauk apa yang kita pilih berserta dengan nasinya sekali. Kalau berkesempatan singgah di restoran ini, silalah cuba lauk ‘Ayam Rambut Setan’ andai ingin mencuba tahap ketahanan pedas anda. Jangan lupa order extra air minuman sekali!

Pintu masuk ke Waroeng Mbah Jingkrak Setiabudi

Pelbagai lauk yang dihidangkan secara buffet. Tak perlu ambil, hanya perlu pilih dan akan dihidangkan ke meja

Rekaan dalaman restoran ala-ala dine in garden

Lagi hiasan dalaman restoran yang menarik dan klasik

Beware of Sharks!

Appetizer yang cukup membuka selera

Inilah Mbah Jingkrak yang dimaksudkan. Mbah = Nenek, Jingkrak = Loncat

Masjid Istiqlal

Destinasi kami seterusnya ialah ke Masjid Istiqlal (memang ada dalam itinerary asal aku). Kami berpeluang untuk menunaikan solat di dalam masjid terbesar di Asia Tenggara ini. Masjid ini boleh memuatkan kira-kira 120,000 orang Jemaah dalam satu-satu masa. (Untuk perbandingan, masjid terbesar di Malaysia ialah Masjid Shah Alam dengan kapasiti 24,000 jemaah). Apa yang menarik, betul-betul berhadapan dengan masjid ini terdirinya sebuah gereja Kristian. Kami difahamkan ia adalah untuk menunjukkan kesefahaman dan toleransi antara agama di Indonesia yang mana mereka boleh berkongsi rumah ibadat dalam satu kawasan yang sama.
Nota: Di pintu masuk masjid, terdapat adik-adik dan makcik-makcik yang akan cuba menjual plastik untuk menyimpan kasut. Sebenarnya anda tidak memerlukan langsung plastik itu, hanya perlu buka kasut anda dan terus bawak ke kaunter penyimpanan barang di dalam masjid. Bayaran untuk penyimpanan barang adalah infak yang dimasukkan ke tabung masjid. Namun jika anda rasa nak menderma kepada mereka yang menjual plastik di pintu masjid, anda boleh beli plastik tersebut dengan niat ikhlas untuk menderma. Harganya murah saja sekitar Rp. 1,000 kalau tak silap.

Pandangan hadapan Masjid Istiqlal

Tempat mengambil wudu' Masjid Istiqlal

Ruangan solat Masjid Istiqlal

Gereja yang berada betul-betul berhadapan dengan Masjid Istiqlal

Monumen Nasional (MONAS)

Kami tidak lama di Masjid Istiqlal kerana kesuntukan masa. Setelah selesai solat, kami langsung bergegas ke lokasi yang seterusnya, Monument Nasional (MONAS). MONAS merupakan salah satu mercu tanda Jakarta dan menjadi tumpuan pelancong dan juga penduduk setempat. Tapi ketika kami ke sana, tidak pula kelihatan pelancong asing lain di sana melainkan kami yang tidak kelihatan asing sangat. Disebabkan hujung minggu, ramai sekali warga kota Jakarta mengambil peluang untuk bersantai di sekitar kawasan MONAS. Juga terdapat banyak gerai jualan ole-ole di sekitar MONAS ini. Jika ke Jakarta, bolehlah mencari souvenir di sini kerana agak sukar untuk dijumpai di tempat lain. Cuma harga dan kualitinya tak dapatlah dipastikan baik atau tidak. Di sini kami hanya snap dua, tiga gambar dan mula beredar ketika matahari mulai tenggelam. Kami sempat singgah pekena ‘kerak telor’ dan cucur berserta dengan air kelapa di gerai tepi jalan dalam perjalanan pulang ke kereta. Boleh dianggap sebagai dinner kami untuk malam ini. Sungguh bersederhana dinner kami bukan? Tunggu dulu, aku tak memberi nama ‘trip makan’ tanpa sebab. Anda akan tahu sebabnya apabila baca hingga ke hujung entri ini.

Tugu MONAS yang menjadi mercu tanda Jakarta. Banyak sekali manusia.

Terdapat menara tinjau di puncak MONAS yang dibuka kepada pengunjung dengan bayaran tertentu. Segi tiga di puncak MONAS ini pula dikatakan diperbuat daripada emas tulen.

Gerai-gerai menjual t-shirt dan souvenir di sekitar MONAS

'Kerak Telor' dalam pembikinan. Campuran telur, pulut dan kelapa. Mesti cuba kalau ke Jakarta!

MONAS juga kelihatan cantik dengan lampu hiasan pada waktu malam

Pada malamnya, kami menghabiskan masa di salah sebuah mall di kotaraya Jakarta. Untuk makluman, Jakarta mempunyai sangat banyak mall dan shopping complex yang besar dan mewah. Sekali lagi, rekaan dalaman mall ini sangat menarik hati aku. Terdapat pelbagai konsep berlainan untuk setiap bahagian di dalam mall ini dengan rekaan yang kreatif dan elegan. Berbeza dengan crowds di Masjid Istiqlal dan MONAS yang dilawati sebelumnya, di sini kita dapat melihat kelompok lain penduduk Jakarta yang boleh dikatatakan terdiri daripada golongan berada. Semua cewek and cowok persis drama sinetron akan dapat dilihat di sini. Ketika itu anda akan terfikir untuk menetap di sini selamanya. Hehe

Rekaan dalaman shopping complex yang menarik

Bangga orang Penang tengok ni

Lagi rekaan dalaman shopping complex yang menarik

Lagi-lagi rekaan dalaman shopping complex yang menarik

Ruangan luar surau yang besar, bersih dan selesa

Selain daripada mencuci mata dan ronda-ronda di dalam mall, tak lengkaplah trip kami kalau tak ada aktiviti makan. Kami singgah di sebuah restoran pencuci mulut di dalam mall tu jugak, namanya apa ya? Tapi yang penting hanya menyediakan dessert dari pelbagai jenis dan pilihan.

Inilah dessert yang dimaksudkan. Harga? Tepuk dada, tanya selera (aku tak ingat harga sebenarnya)

Sate Padang

Sebelum pulang ke tempat penginapan, kami singgah pula di sebuah warung Sate Padang sebagai supper untuk hari ini (makan lagi). Lokasinya sekali lagi aku kurang tahu kerana dibawa oleh hos kami yang memang superb bab makanan. Terdapat dua jenis sate di sini iaitu sate daging (ke ayam? aku lupa) dan sate babat. Kelainannya ialah kuahnya seakan-akan kuah chicken chop yang dituang terus ke atas sate dan ditabur dengan bawang goreng di atasnya. Lidinya pula diperbuat daripada buluh yang dirincing halus. Yang pasti, rasanya memang lazat dan ada potensi untuk jadi viral jika di bawa masuk ke Malaysia.

Waroeng Sate Padang yang dimaksudkan

Beginilah rupanya Sate Padang semasa dihidangkan

Dengan itu, berakhirlah hari pertama kami di Jakarta yang dirasakan cukup panjang dan cukup makan. Esok merupakan hari terakhir kami di Jakarta sebelum kami terbang ke Surabaya untuk pengembaraan seterusnya. Di Jakarta saja, sudah banyak perkara yang boleh dijadikan agenda untuk dibincang dan dikupaskan dalam post-mortem harian kami sebelum tidur. Namun kerana kepenatan dan kekenyangan, kami langsung pengsan dengan memasang niat untuk merasai sendiri suasana kempen ‘Car Free Day’ yang diadakan pada setiap hari Ahad di pusat Bandar Jakarta keesokan harinya.