11.9.08

Kak Pora (cont'd)

Ok, straight to the point.

Kak Pora ni sebenarnya salah seorang wartawan hiburan dalam sisipan akhbar Berita Minggu yang berselindung disebalik karikatur kartun pada setiap minggu penulisannya dalam akhbar tu. Aku bukan kenal dia pun, dan tak berminat nak mengenalinya pun.

Nak dijadikan cerita, aku cukup tak berkenan dengan wartawan hiburan yang sorang ni. Ada je benda tak kena pada mata dia. Macam la dia tu perfect sangat. Gambar pun letak gambar kartun je, Zubir yang lebar tu pun berani nak letak gambar sendiri.

Kepada sesiapa yang mengenali wanita ini, auntie anda kah, kenalan ibu anda kah, sedara mara kah, bau-bau bacang anda kah, tolonglah sampaikan kepada beliau.

Berhentilah menulis.

Letak la pena tu, pegi lah angkat sudip dan senduk di dapur lagi banyak faedahnya. Aku pun pelik macam mana Berita Harian boleh benarkan wartawan ini macam tulis dalam sokabar dorang tiap-tiap minggu. Siap page depan-depan lagi tu.

Adeh la makcik sorang ni, isu kecik suka diperbesarkan, tak abis-abis nak cari salah orang, orang buat semua tak betul, konon-konon bagi kritikan membina, membina jamban boleh la kot.

Mungkin beliau lebih berpengalaman, puluh-puluh tahun jadi wartawan. Nak banding dengan aku, aku memang tak pandai menulis, tapi aku pandai membaca, yang itu aku yakin sangat-sangat. Sebab aku membaca lah aku menulis, atau membaca sebab menulis? Mana satu? Mana-mana lah kan.

Aku pun tak tahu kenapa yang aku emosional sangat pasal makcik sorang ni. Macam la penting sangat dalam kehidupan aku dan kehidupan anda semua. Tak de kena mengena pun kan. So, mengapa ya?

Entah lah, dah lama sebenarnya aku tak berkenan, lama aku pendam. Setiap kali aku bukak akhbar sisipan tu, sakit hati je baca artikel dia. Tapi aku baca gak kan, kalau tak suka tak payah la baca. Btul gak kan.

Sudah lah, nanti aku sendiri hantarkan cadangan kat dia suruh berenti menulis. Jangan la cemarkan bidang penulisan dengan tulisan-tulisan tak bermakna dia tu. Sebab aku sayang bidang ni, walaupun aku bukan dalam bidang. Hoho. Mengarut.

Ok, puas hati aku Kak Pora. Selesai sudah luahan perasaan ku yang sungguh tak bermakna. Bukan Kak Pora baca pun. Huhu. Kepada sesapa yang terbaca, sepuluh jari disusun memohon kemaafan di kala Ramadhan.

Jangan serius sangat.

2 comments:

Si Penanya (?) said...

huh. aku cuba cari xde pon kak pora??? apa isu dia?

RHAZ said...

isu pepaya. cis. aku cukup minat siri tu. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...