10.10.08

Suasana Hari Raya


Suasana Hari Raya,
Walaupun dimana jua,
Memberikan ketenangan,
Dan menteramkan jiwa.

Aku cukup suka lagu Anuar ft. Elina ni. Seronok didengar, terasa meriahnya raya macam yang digambarkan dalam lagu ni.


Dah banyak kali aku nyanyi lagu ni, boleh kata tiap-tiap kali aku dengar aku
sing along. Tapi aku tak pernah perasan pasal liriknya. Tiba-tiba aku terpikir pasal rangkap corus nih.

Suasana hari raya memberikan ketenangan dan memteramkan jiwa.

Ermm.. Sejauh mana kebenarannya??


Mungkin saat paling tenang dan menteramkan jiwa ialah masa kita dengar mendayu-dayu takbir raya dialunkan, tak kisah la dalam radio, dalam tv, dari masjid atau kita sendiri yang bertakbir raya. Lagi-lagi malam raya atau pagi raya masa baru bangun tido tu. Wah, tenang sekali rasanya.


Tapi, tak semestinya...


*****

# Mata mengantuk tido dua, tiga jam je malam raya.

# Tido lewat tengok bola malam tadi.


# Kelam kabut berebut bilik air semua nak mandi serentak.

#Sakit perut telan lemang dengan rendang banyak sangat malam tadi.

# Berus gigi lupa nak bawak dari rumah, gosok guna jari sudah.

# Baju melayu tak gosok lagi, kena tunggu turn lagi.


# Butang baju melayu pulak tak jumpa.


#Dah jumpa butang, lubang butang pulak cina tu tak tebuk, hampeh, harap je mahal.

# Orang2 tua dah bising suruh cepat, kang tak sempat semayang raya, kata mereka.


# Yelah2, dah nak siap ni, pegi dulu, sambut kita.


# Alamak, songkok pulak dalam kereta, lupa bawak turun.


# Dah keluar pintu tak de selipar pulak nak pakai pegi masjid, sarung kasut saja.


# Sampai-sampai dekat masjid imam tengah baca khutbah.


# Rilek la, baru khutbah...


*****

Sungguh tenang dan menteramkan jiwa, suasana hari raya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...