12.12.08

Barangkali


Dalam tren KTM.
Perjalanan dari Stesen Tasik Selatan ke Seremban.

Aku tertarik dengan seorang pemuda yang sedang terkumat-kamit menyanyikan rangkap lagu mengikut muzik yang dinikmatinya melalui earphone yang disumbat ke dua-dua belah telinganya. Sungguh enjoy dia, sehingga kekadang terasa terlalu kuat pulak dia melafazkan bait-bait lagu tu. Nyanyi dalam hati dah la, beberapa kali aku menoleh ke arahnya yang duduk tak jauh dariku.

Setelah beberapa stesen baru aku perasan ada beg galas mamat tu disebelahnya. Ketika itu dia masih rancak berbisik mengikut irama lagu apa ntah, aku tak dapat tangkap. Beg galas hitam dengan dua pin besar dilekatkan di depan beg tu. Satu bertulis; NIKAH, connecting people. Dah banyak jugak pin macam tu yang aku pernah tengok. Dan satu lagi berimej bendera Parti Keadilan Rakyat. Aku tersenyum sendirian.

Aku menengok lagi jauh ke bawah, kalau-kalau ada pin lain. Tapi lain pulak yang aku jumpa. Kat bahagian poket kecil depan beg tu terdapat sulaman Kementerian Pembangunan Wanita dan Luar Bandar beserta lambangnya sekali yang seakan-akan matahari atau mata, entah lah.

Aik, aku kaget. Itu bukan ke bekas kementerian bawah teraju Shahrizat Jalil, yang sekarang dah diambil alih oleh nyonya Singapore. Aku pandang ke wajah mamat tu, dia masih asyik sambil terangguk-anguk mengikut rentak muzik atau mengikut henjutan tren tu barangkali.

Macam mana ni. Pakai beg kementerian wanita, tapi ada pin keADILan rakyat. Lantas aku teringat kepada datuk sedara ku dari Keratong. Katanya beliau adil, bagi undi untuk dua-dua pihak. Undi parti lain untuk kerusi DUN, dan undi parti lain untuk kerusi Parlimen. Dua-dua dapat undi, adil kan. Mungkin mamat ni sama pemikiran dengan tokde ku.

Erm... Barangkali..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...