25.6.10

Cerpen

Ada suatu ketika aku dalam 'mood cerpen' setelah membaca satu antologi cerpen. Masa tu aku tengah kebosanan di rumah lalu terjumpa antologi cerpen tu. Bak kata pepatah, orang mengantuk disorongkan bantal.

Aku tak ingat lah apa nama antologi tu, tapi sangat menarik lah. Ada cerpen-cerpen yang bagus tulisan penulis-penulis yang hebat. Tapi tak ingat sangat lah. Antara nama-nama yang aku ingat macam S. Othman Kelantan, Sulaiman Awang, dan ramai lagi lah. Nanti kalau aku jumpa aku list-kan nama penulis dengan tajuk cerpennya sekali.

Pada masa tu, aku terpikir nak tulis beberapa buah cerpen. Dengan pengaruh bahasa dan lenggok sastera penulis-penulis hebat, aku mulalah merangka sebuah cerpen dengan idea yang tiba-tiba datang bergolek. Malangnya, aku cuma merangka dalam otak saja tanpa membuat apa-apa catitan. Bila perkara itu terjadi, maka bolehlah dikatakan idea menulis cerpen itu sebagai hanya satu lagi angan-angan yang tak kesampaian.hehe

Tapi jalan ceritanya masih ada dalam otak fikiran, cuma lenggok bahasa sastera tu mungkin dah tak berapa nak lenggok lah kot.erm. Tak apa lah, mungkin satu hari nanti aku akan berjaya meng-hitamputih-kan idea-idea yang berada dalam otak ini.

Semoga aku berjaya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...