15.3.11

Same Old

Kadang-kadang bila aku bangun tidur, aku rasa macam aku ni bukan diri aku. Aku rasa macam aku di awang-awangan. Aku lupa apa yang aku kena buat, aku lupa kerja aku yang berlambak-lambak tak siap lagi, aku lupa, aku lupa!!!

Petang ni bila aku bangun dari tidur siang yang nikmat, aku terus capai phone dan baca sms. Aku tersenyum, aku balas sms tu, aku tersenyum lagi. Guruh berdentum-dentum di luar masa tu, angin sejuk merobos masuk melaui jendela. Aku bangun ke tandas atas desakan dari pihak dalam. Aku keluar tandas terus aku capai phone aku balik, aku tersenyum lagi. Aku balas sms dan tersenyum lagi.

Angin dari luar betul-betul sejuk, hujan dah mula turun rintik-rintik dan semakin lebat kemudiannya. Namun aku tak pula rasa bernafsu nak sambung tidur. Tiba-tiba aku teringatkan kerja aku yang banyak kena siapkan, aku tak senyum lagi, aku risau.

Aku kaget lain macam, aku turun ke ruang tamu. Bila aku macam ni aku suka mengadu dekat orang lain, berkongsi kerisauan. Nyaris ada orang yang nak mendengar kerisauan tak berasas aku ni. Tapi aku masih tak boleh kembali senyum, aku masih risau. Aku menggaru-garu kepala yang tak gatal, aku berlakon menangis sorang-sorang, aku buat-buat tidur sambil berdengkur kuat-kuat. Tapi semuanya masih tak dapat menenangkan aku.

Akhirnya berbekalkan semangat yang ditiupkan ke kalbu, aku sedar aku perlu buat sesuatu untuk menyiapkan kerja yang berlambak-lambak tu. Kerja tak akan siap kalau aku asik memikirkan tentang kerja yang banyak tanpa menyiapkannya. Dan akhirnya aku tetap kena siapkan juga walaupun aku masih tak buat apa-apa sebab aku dah tersangkut di sini menulis benda apa yang bukan-bukan ni.

OK, aku kena menggerakkan kerja dulu ni. Ayuh!

Kalau pekena goreng pisang panas di kala petang dingin ni pun best jugak. Alamak tak boleh, aku kena buat kerja! Alamak dah nak magrib pulak dah! Takpe lepas isyak lah aku start buat.

Same old story again.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...