20.8.08

TEN %


Bila orang bersuara, kita bersuara balik. Dengan lebih lantang, bergema ke serata pelusuk.
Berharap suara kita didengar satu dunia. Harap-harap begitu la. Jangan hanya seperti anjing menyalak bukit pulak. Siapa anjing!? Tak siapa mahu digelar anjing. Apatah lagi babi atau khinzir. Tapi menggelar orang, kita semua suka. Itulah kita, KAMI.

Cukuplah orang dah buat macam-macam kat kita. Cakap macam-macam kat kita. Gelar macam-macam kat kita. Cukuplah semua tu. Biar mereka buat apa yang mereka suka. Sebab mereka adalah mereka. Bukan kita, KAMI.

Mereka kata untuk persaingan. Mereka pula kata untuk ketuanan. Mereka kata lagi, untuk orang kita. Mereka jawab balik, untuk orang lain. Kita tanya siapa yang betul. Mereka jawab merekalah yang betul. Ada ramai mereka. Mana satu yang betul? Mengapa mereka saja yang betul? Bukan kita yang betul. Sebab kita bukan mereka. Kita adalah kita, KAMI.

Sudahlah kita. Mereka tak akan jadi kita. Tapi kita mungkin akan jadi mereka satu hari nanti. Jadi mereka yang mana satu? Itu semua tak penting. Mereka tetap mereka, tiada bezanya. Bercakap untuk kepentingan sendiri, bukan untuk kepentingan kita. Kita juga bercakap untuk kepentingan mereka, bukan untuk kepentingan kita. Sebab kita mungkin akan jadi mereka satu hari nanti. Tapi ingat, bila kita sudah jadi mereka kita tak akan jadi kita semula.

Kesimpulannya kita semua, kita janganlah serius sangat.

Sekian.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...