28.2.09

Beberapa Perkara

1. Bulan february adalah bulan yang paling sikit hari tapi kurasa macam terlalu lama nak mengabiskan bulan ni, tak tahu mengapa.

2. Hidup ni takkan selamanya kita berasa selesa walaupun kita memang biasa hidup dengan selesa.

3. Selesa di sini bukan bermaksud banyak duit, cukup makan pakai tempat tinggal, atau tak dibelenggu masalah mahupun hutang.

4. Selesa dalam konteks dapat melakukan apa yang kita nak lakukan tanpa halangan atau gangguan atau sekatan walupun apa yang kita nak lakukan tu bukanlah sesuatu yang membuatkan kita selesa.

5. Kadangkala halangan atau dugaan tu datang menyapa saja, seperti angin sepoi bahasa, terasa di muka dan cepat-cepat pula hilang kesannya, seketika kemudian ia datang lagi menyapa, namun kita tak pernah mengendahkannya.

6. Sesekali pula masalah tu datang betul-betul mengganggu kita, mengacau kita, mengusutkan kita, seperti angin ribut kecil, meniup rambut kita, kusut masai jadinya, serabut dibuatnya, tapi tubuh kita tetap teguh, sikit pun ribut kecil tu tak dapat mengganggunya, namun kesan ribut kecil tu tetap kita terasa, walaupun mungkin hanya seketika.

7. Namun jarang sekali ia datang seperti taufan, malah mungkin tak pernah, membawa sekali semua benda bersamanya, tubuh kita turut diheret sama, perkara seperti ni lah yang betul-betul mengacaubilaukan hidup kita, malah kesannya amat dahsyat dan lama berlarutan, malam-malam sebelum tido kita akan memikirkannya, menyesalinya, membuatkan mata tak senang lelap.

8. Sesiapa yang pernah mengalami sesuatu seumpama itu, malah pernah beberapa kali mengalaminya, maka bersyukurlah. Setiap kali kita laluinya kita belajar banyak benda, menjadikan kita lebih kuat untuk menentang taufan yang mendatang.

9. Dan barang siapa yang belum pernah melauinya, cubalah untuk bersedia, kerana kita takkan boleh besedia sepenuhnya, kita tak tahu sekuat mana angin yang akan bertiup dan ketika mana ia akan bertiup.

10. Bersedialah semana mungkin kerana hidup takkan selamanya selesa.

*yang ini memang tak berapa difahami penulis sendiri, hanya melayan jari yang menaip mengikut irama mata yang terkatup-katup.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...