16.2.09

Sejarah


Ketika kita membaca sesuatu sejarah, apa yang boleh kita jangkakan dan harapkan? Adakah kita jangkakan fakta sejarah yang kita baca tu adalah tepat dan benar sepenuhnya. Tak mungkin, tak ada sejarah yang betul-betul tepat walaupun sejarah yang kita belajar masa kat sekolah.

Banyak fakta-fakta sejarah yang telah berubah sama ada dengan sengaja atau tidak. Jadi macam mana kita nak dapatkan fakta-fakta sejarah yang benar-benar kita yakin? Secara mudahnya ialah dengan cara lisan, kata-kata yang keluar dari mulut orang-orang yang lebih mengetahui, untuk fakta yang lebih tepat dari yang pernah mengalaminya sendiri, atau sekurangnya dari orang yang pernah mendengar dari orang yang pernah mengalami, atau dari orang selepas itu dan seterusnya.

Tapi masalahnya jika kita ingin mengetahui fakta mengenai peristiwa yang telah berlaku terlalu lama dahulu, atau lebih mudah jika kita ingin mengetahui asal usul keturunan kita, atau asal usul pembukaan tanah kelahiran kita. Jika bergantung kepada sumber lisan, kita mungkin hanya akan dapat mendengar dari orang yang mendengar dari orang yang mendengar yang entah ke berapa dari orang yang mengalaminya sendiri.

Secara tak langsung kita pun akan menjadi sumber kepada orang lain. Dan dalam proses mendengar dari orang yang mendengar yang entah ke berapa dari orang yang mengalaminya sendiri ini, sudah tentu ceritanya kalau tak banyak pun sedikit telah terpesong dari yang keluar dari mulut orang yang mengalaminya sendiri. Jadi dengan kata lain, sumber lisan bukanlah satu sumber yang tepat.

Lainlah kalau ada catatan-catatan lama yang masih tersimpan. Itu pun jika kita mengambil kira catatan itu mencatatkan perkara yang benar-benar belaka. Mungkin ada pihak pada suatu ketika dahulu hanya mencatatkan perkara itu dengan niat untuk mengelirukan masyarakat pada ketika itu, dan apabila kita menjumpainya pada hari ini kita mengganggap itulah fakta sejarah yang sahih kerana tarikh yang tercatat adalah beratus-ratus tahun yang lepas.

Jadi dimanakah kepuasan untuk mencari sejarah itu sendiri. Kita tak akan puas selagi kita tak mengalaminya sendiri.


----------

Akhirnya aku berjaya me-mengantuk-kan diri dengan menulis benda yang tak beerti ni.
Semuanya gara-gara aku baru lepas baca sebuah buku sejarah dan aku tak faham.

Sekian. (menguap)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...