28.2.09

The Happening



Aku baru sudah habis menonton filem "The Happening" setelah beberapa hari cuba menyudahkannya. Bukanlah panjang mana pun cite tu, disebabkan ketiadaan masa terpaksa memakan beberapa hari.

The Happening, seperti diketahui ramai (atau tak tahu), adalah sebuah filem M Night Shyamalan. Tak banyak yang aku tau pasal director sorang ni. Tapi yang aku tau dia sorang director yang hebat dan mengarahkan filem-filem yang hebat.

Bila aku tengok je intro cite The Happening ni, nampak je nama M. Night Shyamalan (baru skarang aku reti sebut nama dia) aku terus decide nak menonton hingga ke tahap nama-nama watak dan pelakon terpapar sambil bergerak ke atas.

Sebabnya aku adalah peminat filem "The Village". Aku minat gile The Village, bagi aku cite ni sangat style, walaupun sorang rakan mengatakan cite tu sangat bosan. Tapi bagi aku tak, kejutan dalam filem tu btul-btul berjaya mengejutkan aku dengan sesuatu yang tak ku jangkakan. Tak tau la bagi orang lain, untuk rekod aku tak pernah tengok cite ni dari awal, mungkin sebab tu aku terkejut. hehe.

Bagi The Happening ni plak takde la mengejutkan malah tak memeningkan seperti tajuknya just agak mengantuk kalau menonton jauh malam sebab cerita yang agak slow. Jadi, apa sebenarnya aku nak cakap ni. Erm, ceritanya memang menarik dan penuh misteri macam filem-filem beliau yang lain dan membuat kita banyak berfikir, kalau rajin la, kalau tak lantak la kan.

Bila aku menonton cite ni mengingatkan aku kepada novel karya Ramlee Awang Mursyid yang paling baru aku baca itu hari, "Ungu Karmila". Ramlee Awang Mursyid amat berjasa dalam hidup aku. Beliau lah yang membuatkan aku berselera nak baca novel dan kadang-kadang jadi bernafsu.

Tapi tu la, filem tu betul-betul berkaitan novel Ungu Karmila tu. Tang mana yang berkaitan tu? Ntah la, susah nak cakap. Kalau rajin tengok la filem tu, dan baca la novel tu. Kalau rajin la, kalau tak lantak la kan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...