20.7.08

Penulisan Seni Layar


Orang cakap aku tulis style lama. Sama macam aku tulis masa zaman hingusan dulu (skarang pun still hingusan lagi), tak berubah langsung. Zaman dah berubah, Berita Harian pun dah berevolusi jadi kecik, senang dikepit macam kata mamat dalam iklan tu. Dorang kata aku still suka tulis merepekrepek, tak de hala tujuan, tak de isi, tak membina, tak menjana minda. Tak serius.

Jangan Serius Sangat.

Dulu masa di bangku sekolah, masa zaman kaki bangku (skarang pun still kaki bangku lagi) kami selalu diingatkan oleh ustaz, jangan guna perkataan negatif sebagai permulaan ayat dalam jawapan Pendidikan Islam. Elakkan guna perkataan tak, tidak, jangan, dan lainlain (ada lagi ke) pada pangkal jawapan.
Contohnya caracara mengeratkan silaturrahim sesama jiran; elakkan menjawab 'jangan menunjukkan muka masam kepada jiran' atau 'tidak menyakitkan hati jiran' . Sebaliknya jawablah dengan jawapan 'menunjukkan muka manis kepada jiran' atau 'menyedapkan hati jiran'. Dah jadi kelas Pendidikan Islam plak kan. Jadi bila katakata negatif dilemparkan kepadaku dengan berpuluhpuluh perkataan 'tak', aku pun terpaksalah menjawab dengan kata negatif yang lain.

Jangan Serius Sangat.

Dulu masa kecik-kecik, masa zaman aku isap susu (skarang aku tak isap susu dah) botol, aku selalu buang botol susu meratarata lepas dah abis guna. Pastu perut dah lapar balik mula la cari botol susu tak jumpa. Bondaku tak de pun cakap, "tu la lain kali fikir dulu sebelum buang". Selalu yang beliau cakap "Ha, tu la. Lain kali buang lagi jauhjauh, biar sampai cucur atap," sungguh sinis cadangan tu hingga aku yang dalam katogeri mumayis pun faham sindiran tu bukanlah satu arahan yang patut dituruti.
Atau pun kadangkadang di waktu senja kala, sewaktu aku bermainmain di luar rumah menikmati zaman mumayis bersama yang lain, terdengar la sahutan dari dalam rumah,"Main la puaspuas kat luar tu, senjasenja ni hantu banyak bersiarsiar. Sorok dek hantu kopek kang tau la." Berdesupdesup kami melarikan diri ke dalam rumah setelah diugut dengan nama hantu kopek. Sungguh gerun dengar nama hantu tu pada saat itu sedangkan mungkin hantu tu la yang nak sangat dijumpai pada saat ini (bukan aku la).
Begitu la cara ibu bapa kita memberi ajaran tidak formal kepada kita, lebih berkesan daripada menegah. Bila dikata jangan, makin la lagi nak dibuat. Jadi kalau nak mengajar seseorang itu jadi serius, tak mainmain. Mudah saja, tegah saja.

Jangan Serius Sangat.

Kalaulah aku belajar Penulisan Seni Layar, tentu aku tak perlu tulis semua ni. Aku boleh menulis sesuatu yang bernas, berisi, berkaliber, dan berguna. Orang lain pun tak belajar Penulisan Seni Layar gak. Tapi kalau aku belajar pun macam la aku faham. Macam la aku rajin pegi kelas. Macam la aku leh score pointer tinggi. Itu lah persoalannya sekarang.
Perlukah aku kembali ke zaman hingusan aku dulu (skarang pun still hingusan lagi), zaman aku kaki bangku (skarang pun still kaki bangku lagi), zaman aku isap susu (skarang aku tak isap susu dah) botol. Tak perlu lah kan. Sebab sekarang zaman dah berubah, Berita Harian pun dah berevolusi jadi kecik, senang dikepit macam kata mamat dalam iklan tu.

Aku tulis seperti dulu lagi. Maaf kawan-kawan.

Jangan Serius Sangat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...