8.7.08

Second Test


memperlahankan hayunan kipas langsung tak membantu mengurangkan kesejukan di tengah-tengah malam ni; atau lebih tepat di awal pagi ni.
saat-saat begini tido lah benda yang paling nikmat untuk di buat (sebagai seorang bujang la).
namun jarum jam dinding tak pulak aku nampak berpusing mengorbit paksinya sebab kat rumah ni tak ada jam dinding pun.

bukan la something yang pelik pun tak mempunyai jam dinding untuk sebijik rumah bujang yang aku sewa ni (dulunya rumah family) sebab aku ada jumpa jam dinding dalam rak kasut kat luar rumah petang tadi, masa ingin menghumban rak kasut yang dah tak de gaya rak kasut sampai kasut pun dah tak ngaku tu rak dia ke pinggir jalan raya di luar rumah biar dikutip dek sape-sape yang berminat. kat mana aku tadi,panjang sangat sampingan.

ha, jumpa jam dinding petang tadi. cantik lagi jam dinding tu. peninggalan tuan rumah gamaknya. anggap je lah begitu, kalau bukan tak tau la aku. siap apa nukilan khat 3-kul lg tu pada dasar jam tu. sayang nak menghumban jam tu bersama-sama rak kasut usang tu sekali. dengan harapan jam tu masih boleh berfungsi dgn normal aku selamatkan lah jasad jam tu dan bawak ke dalam rumah sebelum kembali kepada tugas asalku untuk menghumban rak kasut yang tak berupa rak ksut tu.

honestly, lebih sesuai rak ksut tu dikatakan mirip-mirip kepada tangga kandang kambing yang aku pernah nampak masa ikut pakcik aku balik kampung dia dekat senaling suatu ketika dahulu. banyak benar kambing di situ. anak kambing pun tak kurang comel jugak sebenarnya. tapi tak tau la kambing-kambing tu nak mengaku ke tak rak ni mirip kepada tangga kandang mereka. entah la, dah terlambat aku nak tanya. dah lama benar dah peristiwa lawatan ke senaling tu berlalu. lagi pun kalau aku tanya kambing tu pun confirm la aku kena cop gila dgn orang senaling. tak sanggup aku walaupun anak kambing agak comel pada pandangan aku.

ok lah. berbalik kepada jam dinding. selesai saja tugas menghumban rak kasut tu, aku KEMBALI mendapatkan jam dinding tersebut. nengok keadaannya yg berabuk sana sini, aku seperti biasa tak boleh tengok something yang tak sedap mata memandang terus ke dapur dan mengelap jam tu dengan span basuh pinggan bercolek axion kaler kuning(perisa lemon tak silap aku, span tu pun kaler kuning gak tapi bukan perisa lemon la, perisa biasa je). agak-agak dah nampak gaya macam jam skit, ok lah tu. aku naik atas cari bateri AA namun tak berjumpa. terpaksalah menunggu seketika.

lebih kurang sejam lepas tu sahabatku yang dikabarkan ada memiliki bateri AA pun KEMBALI ke rumah. honestly aku tak ingat pun pasal jam tu sebab tengah khusyuk melayan mozilla firefox time tu, dia yang tanya aku pasal jam tu. tapi tak best la kan. so diubahlah cerita, bila dia sampai je kat rumah lantas aku terus suruh dia mengenakan bateri AA di tempat yang disediakan pada belakang jam tersebut(nampak macam aku concern skit kan).

namun malangnya ternyata harapan aku tinggal kenangan. jam tu langsung tak menunjukkan nafsu untuk bergerak walaupun sedikit. sahabatku pun mengishtiharkan jam itu dah tak boleh berfungsi sama sekali walaupun aku cuba menegah dengan mengandaikan bateri AA dia yang bersalah. "energizer baru beli kot". cukup untuk melenyapkan sisa-sisa harapan aku. lepas tu sampai pula satu lagi statement dari rakan yang lain. kalau jam ni elok, takkan la dia letak dalam rak kasut dekat luar rumah tu. logik jugak, aku fikir.

begitu la cerita jam dinding tersebut. tak abis lagi. apabila disaran utuk dibuang saja jam tu, ada bantahan. cantik lagi jam tu, gantung je la, ada surah 3-kul lagi tu. padahal dorang tak tau aku yang mencantikkan jam tu. tak kesah la, aku buat kerja ikhlas. lalu diletakkanlah jam tu di atas kotak fius elektrik di tepi tangga sebab tak de tempat nak gantung. agak tinggi kotak fius tu. elok saja jam tu parking di situ, rakanku perasan pulak yang jam tu senget kedudukannya. lantas dia menjengketkan kaki dan menghulur tangan untuk membetulkan posisi jam tu.

arakian telah ditakdirkan apabila jarinya menyentuh saja jasad jam itu, hilang lah kestabilan jam itu dan terjatuh la menghempas ke lantai. di saat bertemu saja permukaan jam dengan permukaan lantai, terhasillah bunyi yang agak nyaring dan kuat atau digelar bunyi pecah. bermakna pecah la jam tersebut pada saat itu. aku tak dapat berbuat apa-apa. hanya melihat serpihan jam itu disapu dan dimuatkan ke dalam bakul sampah. menjeling saja sebenarnya.

begitulah ceritera mengenai sebuah jam dinding yang aku jumpa petang tadi. bukanlah penting sangat pun, tapi memang tak penting langsung. sekurang-kurangnya memberi aku modal untuk mengarut dalam coretan yang tak bermakna ini. sesiapa yang ada terbaca, seribu kemaafan dipohon jika membuang masa anda yang berharga. andai sakit hati, jangan lah dikutuk. kutuk je lah dalam hati. kepada yang tidak membaca tahniah di ucapkan. maknanya tahniah untuk satu dunia.

bukan apa, cuma kala hening kesejukan di tengah-tengah malam ni; atau lebih tepat di awal pagi ni, saat-saat paling nikmat untuk tido (sebagai seorang bujang la).agak pelik tanpa bunyi jetakan jarum saat jam dinding berpusing mengorbit paksinya sebab kat rumah ni tak ada jam dinding pun. bukan la something yang pelik pun tak mempunyai jam dinding untuk sebijik rumah bujang yang aku sewa ni (dulunya rumah family).

sebab aku ada jumpa jam dinding dalam rak kasut kat luar rumah petang tadi...

1 comment:

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...