8.12.10

Malaysia 5 - 1 Laos



Kalau mengikut sejarah dan rekod pertemuan, kemenangan besar ke atas Laos ni tak ada apa yang nak dibanggakan sangat. Menurut kata pengulas malam tadi , Hasbullah Awang (Dato'), Laos hanya pernah menang sekali ke atas Malaysia pada tahun 1997 dalam kejohanan Sukan SEA di Jakarta di mana Malaysia tewas 0-1 (kalau tak silap). Bahkan baru tahun lepas kita menewaskan Laos dengan jaringan mudah 3-0 juga dalam kejohanan Sukan SEA di mana kita berjaya membawa pulang pingat emas dari Vientiane ketika itu.

Tapi Laos sekarang dah tak sama dengan yang dalam sejarah dan rekod. Di bawah pimpinan David Booth, mereka banyak meningkat dari segi corak dan cara bermain. Masa first half malam tadi aku tengok Laos banyak control bola, dengan corak permainan lebih kemas berbanding Malaysia yang masih lagi dengan hantaran-hantaran harapan yang tak boleh diharap sangat.

*hantaran harapan- hantaran jauh dengan harapan ada player yang berjaya dapat bola yang dihantar

Keputusan seri 2-2 Laos dengan gergasi bola sepak ASEAN, Thailand pun dah cukup menunjukkan sejauh mana Laos dah improve dalam sukan bola sepak ni. Tapi kalau tengok Malaysia main dengan Thailand itu hari, langsung Malaysia tak boleh main. Shot dari Thailand pun dah cecah 20 lebih sedangkan Malaysia punya shot tak sampai pun 10. Nasib baik penyerang-penyerang Thailand tumpul macam belakang pisau.

OK, dari segi keputusan, aku gembira, aku bangga. Mengalahkan Laos yang dah banyak improve dengan jaringan besar adalah sesuatu yang harus diberi pujian. Tapi dari segi corak permainan, game plan, mentality, banyak lagi yang perlu diperbaiki. Tiga gol terakhir Malaysia boleh dikatakan adalah hasil sumbangan pertahan Laos sendiri, cuma dua gol awal tu dicipta dengan gerakan cantik oleh pemain-pemain Malaysia.

Keputusan Rajagobal mengetepikan Fadli Sas dan Asaruddin dari barisan pertahanan adalah sesuatu yang aku amat berkenan. Aku bukan prejudis sebab Asarudin score gol sendiri dan Fadli Sas buat silly mistake masa lawan Indonesia itu hari, tapi cara diorang main pun boleh nampak sangat longgar di bahagian pertahanan. Tapi aku tetap tak faham kenapa Rajagobal tak nak ambik sorang senior center back sebagai leader dalam team especially untuk barisan pertahanan yang selalu nampak longgar yang boleh kita tengok dengan jelas dalam perlawanan dengan Indonesia tempoh hari.

Tapi tak apa lah, mungkin itu percaturan dia, mendedahkan pemain-pemain muda kan. Walau apa pun, kemenangan 5-1 ni bukanlah sesuatu yang harus dibanggakan sangat. Seminggu dari sekarang merupakan cabaran Malaysia yang seterusnya, bermain di hadapan penyokong sendiri. Ayuh Harimau Malaya, kami mengidamkan satu permainan teratur, cantik, penuh semangat dan yang paling penting sekali, satu permainan yang pintar.

Ya, bermain cara profesional supaya orang nampak betapa bijaknya anda atas padang kerana itulah yang akan membawa kita pergi jauh dalam arena bola sepak.

Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...