20.11.08

HUJAN


Dari dalam rumah dapat ku dengar bunyi hujan menyimbah bumi. Ermmm... Bukan bumi pun sebenarnya, hujan menyimbah longkang simen, atau lebih tepat, konkrit. Konkrit adalah campuran simen, air, agreget, dan kadang-kala
admixures (aku tak pasti sebutannya dalam Bahasa Melayu).

Sejak beberapa hari ni, kerap benar bumi dibasahi oleh air hujan. Tidak kira waktu. Tengahari dah hujan, malam kang turun lagi. Tanpa jemu hujan merahmati bumi tuhan ini. Hujan itu rahmat, nikmat pemberian Allah, kata orang. Tak hujan kita merungut, asyik hujan pun kita bersungut. Lumrah manusia, sebab kita semua manusia.

Kalau di kampung, bila hujan macam ni orang kampung mula resah.

Tak boleh la keluar menoreh. Punca pendapatan utama orang kampungku. Dah berhari-hari tak menoreh mula lah rasa tak sedap badan, tak enak fikiran, tak selesa poket. Nasib baik lah musim hujan macam ni anak-anak dah mula bercuti, tak payah lah mengeluarkan duit belanja kantin sekolah diorang.

Bila hujan juga, lambatlah susu getah nak membeku. Alih-alih mangkuk susu getah dipenuhi dek air hujan je. Satu lagi masalah. Mengeluh mereka di rumah. Di bawah atap zink yang berbunyi bising ditimpa air hujan. Nak bercakap dalam rumah pun kena terjerik pekik.

Yang berjirankan batang sungai lagilah bertambah resah. Awal-awal lagi dah memindahkan barang berharga ke atas almari. Ada yang dah mula angkat kaki ke rumah sedara-mara di tanah tinggi. Bila-bila masa air boleh naik ke tebing, dan mula menenggelami anak tangga rumah mereka. Tu pun nasib baik rumah ada tangga, bijak engineer zaman dulu. Walaupun tak belajar structure analysis atau structure design macam kita sekarang.

Itu lah hujan. Waktu paling enak bergulung dalam selimut, berguling dengan bantal, bergolek atas tilam. Namun hujan tak datang begitu saja. Hujan turun dengan beribu erti dan meninggalkan berjuta kesan kepada alam dan manusia.

Tanpa HUJAN, tiada lagi HIJAU bumi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...